Μονά-ζυγά κερδισμένη η Ελλάδα έναντι της Τουρκίας στο F-35

Mε μία δήλωση-βόμβα ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας Tσακ Χέιγκελ έθεσε εν αμφιβόλω ολόκληρο το πρόγραμα του μαχητικού αεροσκάφους χαμηλής παρατηρησιμότητας (και όχι stealth) 5ης γενιάς F-35 λόγω κόσοτυς που ξεπέρασε κατά πολύ το αρχικό προϋπολογισθέν, δηλώνοντας: «Το Πεντάγωνο μπορεί να χρειαστεί να επιλέξει μεταξύ μιας πολύ μικρότερης δύναμης μαχητικών αεροσκαφών ή μιας δεκαετίας «διακοπών» («holiday decade» ανέφερε επί λέξει) από τεχνολογική αναβάθμιση και παραγωγή νέων οπλικών συστημάτων».

To θέμα έχει τεράστιο ενδιαφέρον για την Ελλάδα αφού και στις δύο περιπτώσεις, είτε δηλαδή το κόστος παραμείνει σε υψηλά επίπεδα είτε ακυρωθεί (ειδικά στην δεύτερη περίπτωση) η εναέρια απειλή από τα 100 μαχητικά που πρόκειται να προμηθευτεί η τουρκική Αεροπορία με χρόνο έναρξης παραδόσεων το 2018-2019 θα έχει καταλυτικές συνέπειες στην οικονομία και στην επριχειρησιακή δυνατότητα της ΤΗΚ.

Η συζήτηση για το υψηλό κόστος, αλλά και για το αν δίνει απαντήσεις στο επιχειρησιακό ζητούμενο το συγκεκριμένο μαχητικό, δεν είναι νέα, αλλά τώρα φαίνεται ότι ήρθε η ώρα των αποφάσεων.

Το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ αναθεωρεί πλήρως τον σχεδιασμό της οργάνωσης των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων και των προγραμμάτων προμηθειών, προκειμένου να καταφέρουν να εξοικονομήσουν 500 δισεκατομμύρια δολλάρια μέσα στην επόμενη δεκαετία, λόγω των περικοπών που αποφασίστηκαν.

Σε ένα από τα κείμενα που διέρρευσαν σύμφωνα με την ιστοσελίδα defencetalk.com, αναφορικά με την αναθεώρηση του προϋπολογισμού, το Πεντάγωνο διατυπώνει σαφούς προβληματισμούς για το υπέρογκο κόστους του προγράμματος του F-35 (υποτίθεται ότι θα το κόστος του κάθε αεροσκάφους σε πλήρη πλήρη παραγωγή θα ήταν περί τα 45 εκατ. δολ. και τώρα φαίνεται ότι  βρίσκεται ακριβώς στο διπλάσιο) και για το λόγο αυτό να μελετάται η ακύρωσή του!

Μάλιστα στο ίδιο κείμενο υπάρχει και πρόταση για ακύρωση του προγράμματος του νέου στρατηγικού βομβαρδιστικού που θα αντικαταστήσει τα Β-52 και θα συμπληρώσει το Β-2.

Το στρατηγικό δίλημμα είναι ή διατήρηση της υπάρχουσας οροφής αεροπορικών δυνάμεων με ακύρωση του F-35 παρά το γεγονός ότι πριν από λίγες ημέρες υπογράφηκε ένα ακόμα συμβόλαιο αγοράς τους. ή μείωση κατά πολύ του αριθμού των μονάδων του F-35 που θα αγοραστούν και γενικότερα μείωση της αεροπορικής δύναμης των ΗΠΑ.

Η είδηση προκαλεί αναταραχή, αφού το πρόγραμμα αφορά όχι μόνο τις ΗΠΑ αλλά και συμμαχικές χώρες. Δεδομένου ότι τα κονδύλια που έχουν καταβληθεί για την ανάπτυξη των F-35 είναι κάτι παραπάνω από “υπέρογκα”, υπάρχει πάντοτε η άποψη ότι είναι «πολύ μεγάλο για να ακυρωθεί».

Πόσο κοστίζει το F-35; Κανεις δεν μπορεί να πει με σιγουριά. Υπάρχει η έκδοση που αγόρασαν οι Ισρηλινοί που θα προσεγγίσει τα 200 εκατ. δολάρια η μονάδα και η «βασική» έκδοση της Ιταλίας με 90 εκατ. δολ. η μονάδα.

Πριν λίγες εβδομάδες η κατασκευάστρια Lockheed Martin ανακοίνωσε την επίτευξη καταρχήν συμφωνίας με το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ για τις επόμενες δύο συμβάσεις παραγωγής του μαχητικού F-35 Lightning II στην οποία έκανε κάποιες «εκπτώσεις»:

Συγκεκριμένα, η συμφωνία αφορά την έκτη και έβδομη μερίδα χαμηλού ρυθμού παραγωγής (LRIP: Low-Rate Initial Production) που συνολικά περιλαμβάνουν 71 μαχητικά.

Η μείωση του κόστους των LRIP 6 και 7 σε συνδυασμό με την επίτευξη χαμηλότερων τιμών σε μικρότερες περιφερειακές συμβάσεις, επιτρέπει στο υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ να προμηθευτεί τον αρχικά σχεδιασμένο αριθμό μαχητικών μηδενίζοντας τις επιπτώσεις από τις περικοπές στον αμερικανικό αμυντικό προϋπολογισμό.

Πάντως σε σχέση με τη σύμβαση LRIP 5 που υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2012 τα αεροσκάφη των τριών εκδόσεων της LRIP 6 θα έχουν χαμηλότερη τιμή κατά 4%, ενώ αυτά της LRIP 7 κατά 8%.

Οι παραδόσεις των 36 αεροσκαφών της LRIP 6 θα αρχίσουν τα μέσα του 2014 ενώ οι παραδόσεις των 35 αεροσκαφών της LRIP 7 τα μέσα του 2015.

Τα 71 μαχητικά θα προστεθούν στα 95 F-35 των LRIP 1 έως και 5 που έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί, και από τα οποία έχουν παραδοθεί μέχρι σήμερα 67 (συμπεριλαμβανομένων και τω αεροσκαφών δοκιμών).

Τα «καμπανάκια» για το F-35 έχουν ηχήσει, όμως αρκετά ενωρίτερα: Την άμεση διακοπή της ανάπτυξης και κατάργηση της έκδοσης συμβατικής απο-προσγείωσης του F-35 Lightning II, της F-35A, ή με άλλα λόγια της έκδοσης της Αεροπορίας των ΗΠΑ και σχεδόν όλων των μελλοντικών χρηστών του τύπου πρότεινε ο ναύαρχος Roughead προκειμένου να υιοθετηθεί από την Αεροπορία των ΗΠΑ η έκδοση F-35C που αναπτύσσεται για λογαριασμό του Ναυτικού για να επιχειρεί από τα αεροπλανοφόρα.

Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με την πρόταση, θα μειωθεί το κόστος κύκλου ζωής (ΚΚΖ) του προγράμματος που πλέον εκτιμάται στο 1,1 τρισεκατομμύριο δολάρια (!!!) ΗΠΑ λόγω της ομογενοποίησης της τεχνικής και λογιστικής υποστήριξης και της εκπαίδευσης των ιπταμένων και του προσωπικού εδάφους.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο αν και το F-35C έχει σχετικά χαμηλότερες κινηματικές επιδόσεις σε σχέση με το F-35A, εν τούτοις διαθέτει μεγαλύτερη εμβέλεια σε σχέση με τις άλλες δύο εκδόσεις (F-35A και την καθέτου απο-προσγείωσης F-35B του Σώματος των Πεζοναυτών).

Το χαρακτηριστικό αυτό καθιστά την έκδοση F-35C ελκυστική για επιχειρήσεις στη λεκάνη του Ειρηνικού που πλέον, τουλάχιστον σε θεσμικό επίπεδο, αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα στρατηγικού ενδιαφέροντος των ΗΠΑ.

Και αυτή η πρόταση αξιολογείται, από το πανίσχυρο γραφείο εκτίμησης κόστους και αξιολόγησης προγράμματος (CAPE: Cost Assessment and Program Evaluation) ήδη τη μελετά.

Μπορεί να ακυρωθεί τελείως το F-35; Εκτιμούμε πως, όχι. Ο Τ.Χέϊγκελ ρίχνει προειδοποιητικά πυρά. Θα εξακολουθήσει όμως να είναι πολύ ακριβό.

Και σίγουρα πολύ ακριβό για αυτό που προορίζεται να κάνει ειδικά σε αποστολές αέρος-αέρος. Και σίγουρα δεν είναι stealth. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η Τουρκία θα «ματώσει» οικονομικά σε μεγάλο βαθμό και αυτό θα υπονομεύσει τη προσπάθεια ανάπτυξης του δικού της μαχητικού, αλλά και άλλων αμυντικών προγραμμάτων της…

πηγή : pronews